نوشته‌های بلاگ توسط تیم تحریریه

هر کس در دنیا

چرا مردم به خیریه‌ها کمک مالی نمی‌کنند؟

مقدمه

یکی از مواردی که برای موسسات خیریه از اهمیت زیادی برخوردار است آشنایی با دلایلی است که چرا مردم به موسسات خیریه کمک نمی‌کنند و برای رفع این ‌موانع چه تلاش‌هایی می‌شود انجام داد. در ابتدا دلایلی که از طرف بسیاری از افراد در سراسر دنیا مطرح شده است به صورت تیتر وار ارائه می‌شود و سپس هر موضوع به صورت خلاصه توضیح داده می‌شود.

دلایلی که افراد برای عدم کمک مالی به موسسات خیریه عنوان کرده‌اند عبارتند از:

-          پس انداز برای خود و خانواده

-          کمک مالی من برای ایجاد تغییر، کم و ناچیز است.

-          فقر به راحتی قابل حل نیست.

-          فقر مشکل نیست بلکه علامت و نشانه‌ای از سو مدیریت افراد و دولت‌ها است.

-          عدم اطمینان از اینکه کمک‌های مالی به دست افرادی که بیشترین نیاز مالی را دارند نمی‌رسد.

-          کاهش فقر و فقر زدایی بر عهده دولت‌ها است.

-          کمک کردن به افراد فقیر باعث افزایش جمعیت می‌شود.

-          نداشتن منابع مالی کافی

-          ترجیح انجام فعالیت داوطلبانه بر اهدای کمک مالی

-          اهدا کالا و یا غذا به جای کمک نقدی

-          عدم اعتماد به موسسات خیریه و نیکوکاری

-          اعتقاد به این موضوع که موسسات خیریه اثر بخشی کافی و مثبتی ندارند.

-           شرکت در سایر فعالیت‌های اجتماعی و مدنی

-          عدم اطلاع از اثرات مثبت کمک‌های مالی خود

-          تصور این که کاهش برخی مشکلات و آسیب‌ها بسیار سخت است و موسسات خیریه از پس آن‌ها بر نمی‌آیند.

-          وجود فساد در برخی موسسات خیریه

-          اعتقاد به این موضوع که هر کسی خودش باید برای رفع مشکلات خودش اقدام کند.

-           اعتقاد به این موضوع که این‌کار باعث ایجاد وابستگی در افراد نیازمند می‌شود.

-          انجام کمک مالی در گذشته

-          مشکلات اقتصادی مانند رکود اقتصادی و تورم

-          پر رنگ شدن پلتفرم‌های تامین مالی جمعی

پس انداز برای خود و خانواده:

در تحقیقات و بررسی‌هایی که انجام شده است بسیاری از افراد عنوان کردند که یکی از دلایلی که به موسسات خیریه کمک نمی‌کنند نگرانی از آینده و وضعیت مالی خود در آینده هستند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند که پول خود را پس انداز کنند. اما می‌توان به این افراد توصیه کرد که نیاز نیست مبالغ زیادی را برای امور خیریه کنار بگذارند و با مقادیر بسیار کم هم می‌توانند به اهداف بسیاری از موسسات خیریه کمک کنند.

کم بودن اثر گذاری کمک‌های مالی کوچک:

تصور برخی از افراد این است که برای کمک به خیریه‌ها مبالغ کلان و زیادی نیاز است در صورتی که با مبالغ کم نیز می‌توان به موسسات خیریه کمک کرد.

پیچیدگی فقر :

بسیاری از افراد این عقیده را دارند که فقر یک مشکل و مسئله پچیده است و حل کردن آن به سادگی امکان پذیر نیست. بنابراین کمک ‌‌آن‌ها اهمیت زیادی ندارد.

فقر مشکل نیست بلکه علامت است:

افرادی هستند که به این موضوع اعتقاد دارند که فقر شدید نتیجه عوامل تاریخی، اقتصادی و سیاسی است، به همین دلیل نیاز است این عوامل بررسی و برطرف شوند. اما باید توجه داشت در واقعیت، کمک به رفع این موانع و کاهش فقر به افزایش کیفیت زندگی بسیاری از افراد کمک شایان توجهی می‌کند و باعث می‌شود خیلی از افراد از چرخه فقر خارج شوند.

کمک‌ها به دست نیازمندان واقعی نمی‌رسد:

تصور برخی از افراد این است که موسسات خیریه حساسیت زیادی در شناخت نیازمندان واقعی ندارند و ممکن است بخشی از پول حامیان در اهدافی به جز اهداف مورد نظر آن‌ها مصرف شود. اما موسسات شفاف و قابل اعتماد تا حد زیادی این مشکل را با ارائه گزارش‌های مستمر و معتبر به جامعه مرتفع کرده‌اند.

 کاهش فقر و فقر زدایی وظیفه دولت است:

عقیده برخی از افراد این است که کاهش فقر از وظایف دولت است و نیاز نیست مردم جامعه برای کاهش فقر کاری انجام دهند.

کمک کردن به افراد فقیر باعث افزایش جمعیت می‌شود:

برخی از افراد اعتقاد دارند که کمک به افراد نیازمند باعث می‌شود جمعیت افزایش پیدا کند و دنیا با کاهش منابع مواجه شود. اما به این افراد می‌توان این پاسخ را داد که وجود هر انسانی به خودی خود با ارزش است. برای کاهش جمعیت می‌توان با آموزش پیشگیری از بارداری به همه افراد در نقاط مختلف جهان اقدام کرد.

نداشتن منابع مالی کافی:

یکی از دلایلی که برای عدم کمک به خیریه‌ها بیان شده است، نداشتن منابع مالی کافی برای این کار است. در صورتی که به این افراد می‌توان گفت که برای کمک به خیریه‌ها  نیاز به پرداخت مبالغ هنگفت و داشتن منابع زیاد نیست. بلکه با مبالغ کم نیز می‌توان اثر بخشی‌های زیادی داشت.

ترجیح انجام فعالیت داوطلبانه بر اهدای کمک مالی:

برخی از افراد انجام فعالیت‌های داوطلبانه را بر کمک نقدی و مالی ترجیح می‌دهند. این افراد به جای کمک مالی تخصص و زمان خود را در اختیار موسسات خیریه قرار می‌دهند. این فعالیت‌های داوطلبانه ارزش مادی و معنوی زیادی برای موسسات خیریه دارند.

اهدا کالا و یا غذا به جای کمک نقدی:

برخی افراد اهدا کالا و غذا را به اهدای نقدی ترجیح می‌دهند. این کار نیز ارزش بالایی دارد و یکی از روش‌های کمک به موسسات خیریه محسوب می‌شود.

عدم اعتماد به موسسات خیریه و نیکوکاری:

به دلیل پولشویی و یا وجود فساد در برخی موسسات خیریه، بسیاری از افراد اعتماد خود را به موسسات نیکوکاری از دست داده‌اند و رغبتی به حمایت از این موسسات ندارند.

اعتقاد به این موضوع که موسسات خیریه اثر بخشی کافی و مثبتی ندارند:

برخی از افراد به اثر بخشی موسسات خیریه اطمینان ندارند و به همین دلیل از آن‌ها حمایت نمی‌کنند.

ترجیح  شرکت در سایر فعالیت‌های اجتماعی و مدنی :

بعض از افراد ترجیح می‌دهند در سایر فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند.

عدم اطلاع از اثرات مثبت کمک‌های مالی خود:

اگر موسسات خیریه به طور مستمر جامعه را از فعالیت‌های خود مطلع نکنند افراد از اثر‌گذاری کمک‌های خود اطلاعی پیدا نمی‌کنند و بنابراین انگیزه خود را برای حمایت از این موسسات از دست می‌دهند.

کاهش بعضی آسیب‌های اجتماعی آنقدر سخت است که موسسات خیریه از پس آن بر نمی‌آیند:

برخی از افراد فکر می‌کنند کاهش و یا از بین بردن برخی از آسیب‌های اجتماعی بسیار سخت و پیچیده است و در واقعیت موسسات خیریه از پس حل کردن آن‌ها برنمی‌آیند. می‌توان به این افراد گفت هر آسیبی یک سری راه حل دارد و در صورتی که موسسات خیریه درست و صحیح اقدام کنند بسیاری از آسیب‌ها قابلیت کاهش را دارند.

 وجود فساد در برخی موسسات خیریه

وجود فساد در برخی از موسسات خیریه در سال‌های اخیر باعث شده بسیاری از افراد اعتماد خود را به این سازمان‌ها از دست بدهند و از آن‌ها حمایت نکنند.

اعتقاد به این موضوع که هر کسی خودش باید برای رفع مشکلات خودش اقدام کند:

اعتقاد بعضی بر این است که هر فردی خودش باید برای رفع مشکلات خودش اقدام کند و کمک دیگران باعث ایجاد تنبلی و اهمال کاری در افراد کمک گیرنده می‌شود. می‌توان به این افراد این‌گونه پاسخ داد؛ که رفع برخی از مشکلات از توان افراد به تنهایی خارج است و در برخی از مراحل به کمک نیاز دارند اما این کمک‌ها نباید دائمی شود و جلوی رشد و فعالیت‌ آن‌ها را بگیرد.

انجام کمک مالی در گذشته:

بعضی از افراد در پاسخ به این سوال که چرا به موسسات خیریه کمک نمی‌کنند؟ عنوان کردن که در گذشته به موسسات خیریه کمک کرده اند و دیگر لزومی ندارد به این کار ادامه بدهند.

مشکلات اقتصادی مانند رکود اقتصادی و تورم:

بسیاری از افراد دلیل عدم اهدای کمک مالی به موسسات خیریه را وجود مشکلات اقتصادی و تورم عنوان کرده‌اند.

پر رنگ شدن پلتفرم‌های تامین مالی جمعی:

در بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر پلتفرم‌های تامین مالی جمعی برای کمک به افراد نیازمند فعالیت خود را گسترش داده‌اند و بسیاری از افراد از این طریق از دیگران حمایت می‌کنند و دیگر نیازی نمی‌بینند که پولی به موسسات خیریه اهدا کنند. در صورتی که در بسیاری از موارد فعالیت‌های موسسات خیریه گستره و عمق بیشتری نسبت به فعالیت‌های این پلتفرم‌ها دارد.

 جمع بندی:

دلایل زیادی برای عدم تمایل افراد به اهدا کمک‌های نقدی به موسسات خیریه عنوان شده است. به عنوان یک موسسه خیریه با آگاهی از این دلایل بهتر می‌توانیم با افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها را برای حمایت از موسسه خود متقاعد کنیم. یکی از بهترین روش‌ها برای جلب اعتماد افراد جامعه و تبدیل کردن آن‌ها به حامی موسسه خود، شفافیت در  اجرای فعالیت‌ها و ارائه گزارش‌های مستمر از اثر بخشی این فعالیت‌ها به جامعه است.